Ta zakładka poświęcona jest dla DJ'ów ale i nie tylko, również
dla osób zainteresowanych jak to wszystko wygląda. Poniżej zamieszczam
wyjaśnienia najważniejszych pojęć.
AUTO CUE funkcja dzieki której odtwarzacz pomija cisze na poczatku
utworu, punkt CUE zostaje automatycznie ustawiony w miejscu na
poczatku, gdzie utwór osiagnie glosnosc -56dB
BPM (ang. beats per minute) wartosc wyrazona cyfra okresla tempo
utworu (liczbe uderzen na minute)
CUE (ang. wskazówka) podstawowy przycisk (obok Play/Pause) na
kazdym dj'skim odtwarzaczu sluzy do 'zaznaczania' utworu tzn.
klawiszami 'Search' lub , szukamy interesujacego nas fragmentu
poczatkowego, naciskamy CUE i zostaje on zapamietany teraz klawiszem
Play starujemy, a naciskajac CUE powracamy do zaznaczonego miejsca.
CROSS FADER najwazniejszy potencjometr suwakowy na mikserze, umozliwia
plynna zmiane jednego utworu na drugi
DJ wedlug slownika wyrazów obcych disc jockey - osoba, która prowadzi
i zapowiada program muzyki z plyt w radiu, przeplatajac go komentarzami
(nie zwiazanymi z muzyka), zartami, reklama itp. Dzisiejszy za
bardzo jednak odbiega od takowego opisu wiec postaram sie Wam
przyblizyc jego wizerunek. Rodzaje D.J.'ów: DJ radiowy - taki
jak z definicji powyzej DJ klubowy - taki, który upala muze w
swojej knajpie czy jezdzi po imprezach np. house czy techno w
rozne miejsca na ziemi i on zazwyczaj reprezentuje najwyzszy techniczny
(czyt. miksuje, scratch'uje itd.) poziom. "Grajek weselny"
- szumnie okreslajacym sie jako DJ chodz zapodaje muze nawet z
kaseciaków, a pojecie miksowania pojmie dopiero po smierci ? Jan
Kowalski - o calym temacie nie majacy zielonego pojecia, ale puszczal
nagrania na imprezie imieninowej u Kowalskiego, po czym nazwal
sie DJ'em i "zagral" jeszcze u "Cioci na imieninach"
;-) Na to co reprezentuje dany DJ sklada sie bardzo wiele czynników,
umiejetnosc miksowanie i caly warsztat "techniczny",
fantazja (i pieniadze [synku]), feeling, wyczucie publiki, dostep
do utworów, kontakty, sluch, wieeelkie poczucie rytmu, sprzet
(z pustego i Salomon nie naleje) & many more...... Nie da
sie miksowac (w pelni tego slowa znaczeniu) na ZADNYM domowym
sprzecie. Jesli chodzi o CD to najtanszy 1CD to koszt min. 2000zl
musisz miec dwa) .+ mikser min. 600 + sluchawki + kable + cos,
do czego to mozna wszystko podlaczyc, czyli wzmacniacz i "paczki".
Jesli komus przypadl do gustu winyl to najtanszy wzglednie logiczny
sprzet to min. 1600 zl (musisz miec dwa) + reszta jak powyzej.
To absolutne minimum, które i tak za chwile Cie nie zadowoli.
Bedziesz musial kupic lepszy sprzet, a tu górnych pulapów cenowych
juz nie ma, wszystko zalezy od Twojej "fantazji i pieniedzy
synku" ;-) Efekty, keyboardy, samplery, sequencery, beatcountery,
wkladki, igly to tylko poczatek wyliczanki.
GAIN potencjometr na mikserze (zwany równiez TRIM - Pioneer) sluzacy
do regulacji mocy danego kanalu
JOG Pokretlo róznej wielkosci znajdujace sie w odtwarzaczach CD
ale nie tylko. Sluzy do plynnego przewijania utworu (wyszukiwania)
[DENON], precyzyjnego ustawiania punktu CUE [Wiekszosc odtwarzaczy]
oraz podczas odtwarzania muzyki moze pelnic funkcje PITCH BEND
MASTER TEMPO dodatkowy klawisz wspomagajacy prace Pitch'a jego
wcisniecie powoduje zmiane predkosci utworu bez zmiany wysokosci
tonacji
MIXER urzadzenie pozwalajace nakladac na siebie dwa lub wiecej
utwory pochodzace z róznych zródel dzwieku
PITCH przewaznie jako potencjometr suwakowy sluzy do zmiany predkosci/tempa
odtwarzanego utworu przewaznie w zakresie (+, -) 8%
PITCH BEND klawisze lub jedna z funkcji pokretla JOG sluzaca do
chwilowej zmiany predkosci utworu (np. podgonienia utworu do drugiego)
SAMPLER pamiec najczesciej kilku lub kilkunastosekundowa sluzaca
do zapisania singla lub kawalka utworu w celu pózniejszego odtworzenia
SAMPLING zmiana sygnalu dzwiekowego na postac cyfrowa; sampler
wycina kawalek istniejacego juz materialu dzwiekowego i wmontowuje
go w nowy utwór; samplowanie, czyli sklejanie gotowych fragmentów,
stalo sie jedna z najwazniejszych technik w muzyce TECHNO
SCRATCHING (od ang. Scratch - "drapac") technika wydobywania
dzwieku za pomoca gramofonu i czarnej plyty polegajaca na dowolnym
przesuwaniu igly wzdluz lub w poprzek plyty, co powoduje deformacje
nagranego dzwieku
STROBOSKOP lampa dajaca blyski swiatla z czestotliwoscia od 4
do 15 na sekunde, co powoduje wrazenie ukrywanego lub spowolnionego
ruchu; wplywa takze na mózg czlowieka, ulatwiajac przejscie w
stan transu
SYNTEZATOR elektroniczne urzadzenie do generowania dzwieku
TECHNO - Jest muzyka tworzona za pomoca komputerów i sprzetu muzycznego
najnowszej generacji (syntezatory, keyboardy, stacje perkusyjne,
miksery). U zródel techno znajdowal sie house, dzis jedna z wielu
odmian techno, który sam w latach siedemdziesiatych wywiódl sie
z disco. Za rok narodzin stylu house uwaza sie rok 1985, a jego
kolebke byl znany klub w Chicago o nazwie WareHouse. Od poczatku
lat dziewiecdziesiatych trwa nieprzerwanie ewolucja gatunku. Specjalisci
doliczaja sie ponad 82 odmian tego rodzaju muzyki. Rozróznia sie
miedzy innymi 13 odmian techno, 5 ambientu, 8 house, 6 transu
itd... Ich specyfika zalezy od wplywów kulturalnych i geograficznych,
osobistych gustów muzyków, otwarcia na inne style, a takze ciaglego
udoskonalania technologii sprzetu muzycznego.